• hOUR SPACE-Therapy Coworking Community

Как да спрем да се крием от тревожността?

Четири начина да спрем да се крием от тревожността и да започнем да живеем свободно



Желанието да избягаме от тревожността е форма на поведение, дълбоко заложена в нас, при която избираме между две състояния - „бори се“ или „бягай“. В основата си това е самозащитна реакция, която се провокира от тревожни стимули.

Макар че може да ни предпази от евентуална опасност или да ограничи дискомфорта, който изпитваме, избягването на ситуациите, които събуждат тревожност у нас, може силно да ограничи начина ни на живот. Затова в тази статия бихме искали да ви предложим четири начина, по които можете да си помогнете в справянето с тревожността и да поемете живота си обратно в ръце.


Следващия път, когато изпитвате силна тревожност, опитайте следните неща:



Информирайте се


Усещането за тревожност може да бъде много всеобхватно и неясно, което често води до чувството, че сякаш винаги сте разтревожени за нещо. В действителност тревожността може да се увеличава и намалява дори при хора, диагностицирани с генерализирано тревожно разстройство или подобно постоянно безпокойство.


Опитайте се да забележите и да обърнете внимание на това, което избягвате най-много. Какво истински ви кара да искате да се скриете от чувствата си на тревожност?

Този процес може да бъде изключително некомфортен, защото включва извършването на това, което най-много не искате да правите, и ви изправя лице в лице с вашата тревожност. Тази конфронтация, обаче, ви позволява и да опознаете усещанията си и да ги разберете на по-дълбоко ниво, за да сте способни по-ефективно да се справите с тях. Помислете и за използването на дневник, в който да записвате наблюденията си.



Обърнете внимание на мислите си


Отделяйте време за целенасочено проследяване на мислите си всеки ден. Отбелязвайте тяхното съществуване и посока, без да се задълбочавате твърде много и винаги си припомняйте, че те не са непременно обективно отразяващи реалността. Това, че мислите нещо не означава, че то е истина. За да поставите дистанция между истинското си Аз и тревожните мисли, опитвайте се да започватe изреченията си с: "Мисля си, че ...". Да кажете: „Мисля си, че всички тайно ми се подиграват“, е значително по-малко обезпокояващо, отколкото само: „Всички тайно ми се подиграват“.





Опитайте се да разберете тялото си


Тревожността си изживяваме не само чрез ума , но и чрез тялото си. Когато то реагира на тревожен стимул, ние усещаме физическите симптоми на безпокойство като гадене, желание за спешно използване на тоалетната, болки в гърдите, объркване, главоболие, изпотяване, треперене и други. Причината за това е, че телата ни започват да се подготвят за поведенческия механизъм „бий се “ или „бягай“.


Опитайте се да развиете чувство на осъзнатост на тази реакция и мислете активно за нея. Когато разпознаете, че тялото ви просто реагира автоматично, вие имате силата да изберете да не се поддавате. С този съзнателен избор вашият мозък и тяло ще започнат да забавят тази реакция на „борба“ или „бягство“ и ще ви осигурят повече време и пространство за справяне със ситуацията.



Останете тук и сега


Насочването на вниманието ви към случващото се в момента ще ви помогне да се потопите в реалността, вместо да се налага да се криете от нея. Със сигурност оставането в настоящето е трудно, когато има нещо, от което искате да избягате, но поставянето на фокуса ви в сегашния момент ще ви помогне да останете в настоящето. Вместо да оставите мислите и фантазиите си относно евентуални последици от дадената ситуация да изпълнят пространството, съсредоточете се върху нейните неутрални или положителни аспекти. Използвайте сетивата си, за да се успокоите и обърнете внимание върху това, което виждате, чувствате, чувате, помирисвате или вкусвате. Присъствието ви тук и сега ще измести вниманието ви от онова, което ви прави тревожни.



Започнете да живеете свободно!


Изправянето лице в лице с тревожността е некомфортно, но ще ви освободи да живеете живота си такъв, какъвто го искате. Възможно е да не се почувствате по-малко тревожни моментално, но изграждането на осъзнатост и активно възприемане на себе си и света около вас ще ви позволи да живеете пълноценно. А след време може да откриете, че постепенно изпитвате все повече жизнерадостност и по-малко тревожност.



Източник: HealthyPlace


Превод от английски за hOUR SPACE: Михаела Чурусинова