• hOUR SPACE-Therapy Coworking Community

Склонност към негативизъм - какво представлява и как да я преодолеем?

Случвало ли ви се е да обръщате голямо внимание на някоя обида? Или да се съсредоточавате само върху грешките си? Критиките често имат по-голямо въздействие от комплиментите - обръщаме повече внимание на лошите новини, отколкото на добрите. Причината за това е, че негативните събития въздействат по-силно върху мозъка ни, отколкото положителните. Психолозите наричат ​​това негативна склонност (или склонност към негативизъм) и тя може да повлияе силно върху вашето поведение, решенията и взаимоотношенията ви.

Какво представлява 'Склонността към негативизъм'?


Склонността към негативизъм е способността ни не само да регистрираме по-лесно отрицателното, но и да се “спираме” на негативните събития. Известна също като положително-отрицателна асиметрия, тази наша характеристика означава, че усещаме порицанието по-силно, отколкото похвалата. Този психологически феномен обяснява защо лошите първи впечатления могат да бъдат толкова трудни за преодоляване, а травмите в миналото да имат такъв дълготраен ефект.


Склонни сме:

✔️ да помним по-добре и да реагираме по-силно на отрицателните преживявания и събития

✔️ да помним обидите повече от похвалите

✔️ да реагираме по-силно на отрицателни стимули

✔️ по-често да мислим за негативни неща


Например, може да сте имали страхотен ден на работа, докато ваш колега не направи коментар, който да ви подразни. След това думите му не ви излизат от ума. Когато се приберете от работа и някой ви попита как е бил денят ви, вие отговаряте, че е бил ужасен, въпреки че като цяло е протекъл доста добре, с изключение на негативния коментар.


Какво показват проучванията?


Според различни проучвания в широк спектър от психологически събития хората се фокусират повече върху негативното, докато се опитват да осмислят света.


Ние сме склонни:

✔️ Да обръщаме повече внимание на лошите неща, отколкото на добрите

✔️ Да се учим повече от неприятните случки

✔️ По-често да взимаме решения въз основа на опит от лоши случки, отколкото от добри такива


„Лошите неща“ привличат вниманието ни, остават в спомените ни и в много случаи влияят върху решенията ни.


📍 Мотивация

Изследванията показват, че склонността към негативизъм влияе върху мотивацията за изпълнение на задачите. Хората имат по-малка мотивация, когато стимулът е оформен като средство за печалба, отколкото когато той ще им помогне да избегнат загубата на нещо.

Преследването на цел може да ви мотивира. Вместо да се фокусирате върху това, което ще спечелите, по-вероятно е да се спрете на това, от което може да се наложи да се откажете, за да постигнете тази цел.


📍 Лошите новини

Освен това проучванията показват, че е по-вероятно негативните новини да се възприемат като достоверни. Причината за това е, че отрицателната информация привлича по-голямо внимание и може да се разглежда като по-меродавна. Това също може да е причината лошите новини да привличат повече внимание.


📍 Политика

Различията в склонността към негативизъм са свързани и с политиката. Изследванията показват, че консерваторите могат да имат по-силен психологически отговор на негативна информация от либералите. Други изследвания установяват, че хората, които се смятат за политически консервативни, са по-склонни да определят двусмислените стимули, като заплашителни. Подобни различия в пристрастията могат да обяснят защо някои хора са по-склонни да ценят неща като традиция и сигурност, докато други са по-отворени за възприемане на промени.


Примери за склонност към негативизъм


Mоже да има различни реални ефекти върху това как мислят и действат хората. Изглеждат ли ви познати някои от тези събития и ситуации?


  • По време на работа получавате обратна връзка, която като цяло е положителна и отбелязва силните ви страни и постижения. Част от коментарите посочват области, които бихте могли да подобрите, но вие насочвате вниманието си само към тези забележки. Вместо да се чувствате доволни от себе си, вие сте разстроени и ядосани от минималната критика.

  • Спорили сте с половинката си и след това се фокусирате върху всички недостатъци на партньора си. Вместо да признаете добрите му страни, вие размишлявате над несъвършенствата му. Гледате и най-тривиалните грешки, но пренебрегвате положителните характеристики.

  • Преди години сте се изложили пред приятелите си и все още си спомняте случката. Откривате, че все още изпитвате силен срам, въпреки че приятелите ви вероятно са забравили за нея.


Откъде идва склонността ни да бъдем негативни?


Склонността ни да обръщаме повече внимание на лошите неща и да пренебрегваме добрите вероятно е резултат от еволюцията. По-рано в човешката история обръщането на внимание на лоши, опасни и негативни заплахи в света е било буквално въпрос на живот и смърт. Онези, които са били повече нащрек за опасността и са обръщали повече внимание на лошите неща около тях, са имали по-голям шанс да оцелеят. Това означава, че те също са по-склонни да предадат на поколенията гените, които ги правят по-внимателни към опасността.


Еволюционната перспектива предполага, че тази тенденция да се спираме повече на негативното, отколкото на положителното, е просто един от начините мозъкът да се опита да ни запази в безопасност.


📍 Развитие

Изследванията предполагат, че това негативно пристрастие започва да се проявява още в ранна детска възраст. Много малките бебета са склонни да обръщат по-голямо внимание на положителния израз на лицето и тона на гласа, но това започва да се променя, когато наближават първата си година.

Изследванията на мозъка показват, че по това време бебетата започват да изпитват по-силни мозъчни реакции на отрицателни стимули. Това предполага, че негативната склонност на мозъка се появява през втората половина на първата година от живота на детето. Има някои доказателства, че това предразположение всъщност може да започне дори по-рано в развитието.


Едно проучване показва, че бебетата на възраст от три месеца проявяват признаци на склонност към негативизъм, когато правят социални оценки на другите.


📍Отговорът на мозъка ни

Невронаучните доказателства показват, че в мозъка се случва по-голяма невронна обработка в отговор на отрицателни стимули. Изследвания, които включват измерване на свързаните със събитията мозъчни потенциали (ERP), които показват реакцията на мозъка на специфични сензорни, когнитивни или двигателни стимули, показват, че отрицателните стимули предизвикват по-голям мозъчен отговор от положителните.

В проучвания, проведени от психолога Джон Качиопо, на участниците са били показани снимки на положителни, отрицателни или неутрални изображения. След това изследователите наблюдават електрическата активност в мозъка. Отрицателните изображения произвеждат много по-силен отговор в мозъчната кора, отколкото положителните или неутралните изображения.

Тъй като отрицателната информация причинява нарастване на активността в критична област за обработка на информация в мозъка, нашето поведение и нагласи обикновено се влияят по-силно от лоши новини, опит и информация.


📍 Ефекти

Макар че оцеляването ни вече не е толкова трудно, склонността към негативизъм все още играе главна роля в начина, по който функционира човешкия мозък. Изследванията показват, че негативната наклонност може да рефлектира по различни начини върху това как хората мислят, реагират и се чувстват. Някои от областите, в които може да проличат резултатите от тази наклонност, са вашите взаимоотношения, вземането на решения и начина, по който възприемате хората.


📍 Отношения

Склонността към негативизъм може да има дълбок ефект върху вашите взаимоотношения. Тя може да накара хората да очакват най-лошото от другите, особено в близки отношения, където хората се познават отдавна.

Например, може да предвидите негативно как вашият партньор ще реагира на нещо и ще влезе в спор с вас. Аргументите и негодуванието често са резултатите от това.

Що се отнася до връзките, важно е да помним, че отрицателните коментари обикновено имат много по-голяма тежест от положителните. Да сме наясно със собствената си склонност да се осланяме на негативното също е важно. Разбирайки тази естествена човешка тенденция, можем да се съсредоточим върху намирането на начини да спрем да очакваме най-лошото.


📍 Взимането на решения

Отрицателните пристрастия могат да окажат влияние и върху вземането на решения. В своята известна работа изследователите с Нобелова награда Канеман и Тверски установяват, че когато взимат решения, хората постоянно придават по-голяма тежест на негативните аспекти на дадено събитие, отколкото на положителните.

Тази тенденция да се подчертава негативното може да окаже влияние върху избора на хората и върху рисковете, които са готови да поемат.

Когато си представяме сценарии, включващи печалба на определена сума пари, или загуба на същата сума пари, в съзнанието на хората рискът от загуба е по-голям. Те често повече се страхуват от последиците от негативния резултат, отколкото желаят потенциалната печалба, дори когато двете възможности са равни.

Хората имат по-силна негативна реакция при загуба на 20 лева, отколкото положителни чувства при спечелването на 20 лева.


📍 Човешкото възприятие

Когато формират впечатления от другите, хората също са склонни да се фокусират повече върху отрицателната информация. Например, проучвания показват, че когато им се дават едновременно „добри“ и „лоши“ определения, за да опишат характера на друг човек, участниците придават по-голяма тежест на лошите, когато формират първо впечатление.


Как да преодолеем склонността към негативизъм?


Тази склонност може да окаже влияние върху психичното ви здраве, което ви кара да:


✔️ се спрете на тъмните мисли

✔️ влошите отношенията си с близките

✔️ да се затруднявате да поддържате оптимистичен поглед върху живота


За щастие има стъпки, които можете да предприемете, за да промените мисленето си и да се преборите с тенденцията към негативно мислене, включително:


⭐️ Спрете негативизма

Започнете да обръщате внимание на мислите, които минават през ума ви. След различни ситуации може да се окаже, че мислите неща като „Не трябваше да го правя“. Този негативен вътрешен разговор показва как мислите за себе си и другите.

По-добра практика би била да отклонявате тези мисли, когато и да започват. Вместо да се фиксирате върху минали грешки, които не могат да бъдат променени, помислете какво сте научили и как бихте могли да приложите това в бъдеще.


⭐️ Преструктурирайте ситуацията

Как разговаряте със себе си за събития, преживявания и хора, играе голяма роля в оформянето на начина, по който интерпретирате събитията. Когато откриете, че интерпретирате нещо по негативен начин или се фокусирате само върху лошия аспект в ситуацията, потърсете начини да преформулирате събитията в по-положителна светлина.

Това не означава да пренебрегвате потенциалните опасности или да носите розови очила - просто се опитайте да придадете еднаква и справедлива тежест и на добрите събития.


⭐️ Установете нови модели

Когато откриете, че размишлявате прекалено много върху нещата, потърсете стимулираща дейност, за да се измъкнете от негативното мислене. Например, ако откриете, че преживявате психически някакво неприятно събитие или резултат, опитайте се съзнателно да насочите вниманието си другаде и правете нещо, което ви харесва.


Още няколко идеи, за да измъкнете ума си от негативни мисли:

  • разхождайте се

  • слушайте приятна за вас музика

  • прочетете някоя хубава книга

⭐️ Насладете се на хубавите моменти

Тъй като за запомнянето на положителни преживявания е необходимо повече, е важно да се обърне допълнително внимание на хубавите неща, които се случват. Когато негативните неща могат бързо да бъдат прехвърлени и съхранени в дългосрочната ви памет, трябва да положите повече усилия, за да постигнете същия ефект и с щастливите моменти.

Така че, когато се случи нещо страхотно, отделете малко време, за да се съсредоточите върху него. Превъртете момента няколко пъти в паметта си и обърнете внимание на прекрасните чувства, които споменът предизвиква.


Склонността към негативизъм може да окаже силно въздействие върху поведението ви, но осъзнаването на това означава, че можете да предприемете стъпки към по-позитивен възглед за живота. Приемането на по-внимателен подход, който включва осъзнаване на собствената ви склонност към негативизъм и съзнателното поставяне на по-щастливи мисли на преден план, е един от най-добрите начини за борба със склонността към негативното.


Размишлението върху отрицателното може да отнеме време и усилия, така че предприемането на стъпки за борба с тази склонност може да изиграе роля за повишаване на вашето психическо благосъстояние.


Открий още полезни и интересни статии:

👉 Как да редуцираме силата на вътрешния си критичен глас?

👉 Как да спрем да се крием от тревожността?

👉 Как се отразяват дисфункционалните семейства върху психиката на децата